Wtorek, 11.08.2020 r. Imieniny: Zuzanny i Filomeny
Najwięcej nieporządku robią ci, co robią porządek.

Tadeusz Kotarbiński
Polska zawsze blisko
Wró?Strona g?ówna Drukuj

A może było tak ? - analiza katastrofy pod Smoleńskiem

Jacek Frankowski 2010-06-01
4.czesc_ogonowa_samolotu-.jpgWielokrotnie pokazywana w telewizji rekonstrukcja ostatniej fazy lotu samolotu prezydenckiego i jego upadku zawiera poważne przeinaczenie. Ponieważ nie słyszałem ze strony fachowców wypowiedzi, która korygowałaby błąd, postanowiłem podzielić się z Czytelnikami Albumu Polskiego swoimi spostrzeżeniami.

Animacja ostatniej fazy lotu prezydenckiego Tu154 stworzona przez rosyjską telewizję powstała natychmiast po katastrofie. Tworzący ją wiedział że samolot upadł na tzw „plecy”. Przyjął więc założenie że upadek nastąpił po wykonaniu „beczki” czyli obrócenia się samolotu wokół własnej osi w czasie lotu. Tymczasem analiza zdjęcia satelitarnego miejsca katastrofy (foto.1 i 1a) ukazuje zupełne inny obraz. W miejscu pierwszego zetknięcia samolotu z ziemią powstały dwie głębokie bruzdy (foto.2), które mogły zostać wyżłobione jedynie przez opuszczone podwozie samolotu. Rozmiękła gleba zablokowała koła, co z kolei doprowadziło do kapotażu, co oznacza wykonania przez samolot tzw „fikołka” czyli upadku na plecy z obrotem przez dziób (foto.3 i szkic 6).

Wskazuje na taki przebieg tej fazy upadku część ogonowa samolotu, często mylnie nazywana w opisach zdjęć kokpitem (foto.4a), odwrócona zarówno częścią spodnią do góry, jak i tyłem do kierunku lotu ( foto. 4). Siła bezwładności spowodowała że większość części samolotu odbiła się od ziemi i wykonując tzw. „kozła” przeleciała dalej. Tak było z obydwoma częściami podwozia i częścią kabiny pasażerskiej, która po utracie dachu w pierwszej części upadku „na plecy”, po odbiciu upadła obok podwozia (foto.5).

Co wynika z takiego przebiegu ostatniej fazy lotu prezydenckiego Tu154? Śmiem wyrazić opinię, chociaż jestem tylko entuzjastą lotnictwa a nie ekspertem, że piloci wykazali wielkie mistrzostwo pilotażu i pomimo utraty części skrzydła i zejściu z kursu wywołanym dynamiką kolizji z brzozą, utrzymali samolot w położeniu horyzontalnym, o czym świadczy równoczesne zetknięcie z podłożem lewej i prawej części podwozia (foto.2).

Gdyby koła trafiły na grunt wystarczająco twardy dla utrzymania kół na powierzchni a nie wbicia się w rozmiękły grunt, nie doszłoby do kapotażu czyli „dachowania” samolotu a następnie drugiej fazy upadku po odbiciu od ziemi. To właśnie kapotaż i upadek po odbiciu były tymi siejącymi śmierć fazami katastrofy. Nie wchodząc w dyskusję nt przyczyn zejścia samolotu na zbyt niski pułap, wobec niezwykle trudnych warunków atmosferycznych, chciałbym zwrócić uwagę na fakt, że załoga wykazując wielkie umiejętności w utrzymaniu wyrównanego lotu samolotu po utracie części lewego skrzydła, do końca walczyła o unikniecie zderzenia z ziemią lub zminimalizowanie skutków rozbicia samolotu. Gdyby koła stykając się z ziemią miały szanse potoczyć się nawet po nierównym ale twardszym gruncie nie mielibyśmy do czynienia z tak tragicznym wymiarem katastrofy.

1.miejsce_zderzenia_z_ziemia-.jpg1a.katastrofa_analiza_szkic.jpg2.miejsce_zetkniecia_z_ziemia-.jpg3.miejsce _upadku_samolotu_na_plecy-.jpg4.czesc_ogonowa_samolotu-.jpg5.miejsce _ostatecznego _upadku_po_odbiciu-.jpg6.katastrofa_analiza_szkic_odreczny.jpg
Wróć
Góra Facebook
Drukuj

TWOIM ZDANIEM
Sądzę, że podwozie zagłębiające się w gruncie prędzej by się urwało, niż doprowadziło do kapotażu...
~Mongo 2010-06-02 01:16
Polecam przeanalizowanie zdjęcia satelitarnego miejsca katastrofy. Co mogłoby pozostawić dwa...
~Jacek Frankowski 2010-06-02 12:59
szybciej by podwozie urwało, niż przewróciłby się samolot na plecy i to przez swoją spora...
~Mirnal 2010-06-03 01:00
To bardzo przekonujący wywód, wsparty rzetelną ilustracją teorii. Oczywiście musimy czekać na...
~Kowalewski 2010-06-03 15:22
Panowie Mongo i Mirnal zakwestionowali w komentarzach moją teorię upadku samolotu prezydenckiego,...
~J.Frankowski 2010-06-03 21:18
uznałem, że to przekapotowanie takiego wielkiego samolotu wydaje mi się mało prawdopodobne, jednak...
~Mirnal 2010-06-03 21:41
Zastanawia mnie tylko, czy podczas tego koziołkowania samolot nie powinien w pewnym miejscu...
~Alicja 2010-06-07 00:11
Fakt, jeśli ponad stutonowa maszyna kapotuje przez dziób, to cały nacisk idzie poprzez ów dziób na...
~Mirnal 2010-06-07 16:48
I Międzynarodowy Festiwal Filmów Lotniczy trwa w...
~Kowalewski 2010-06-17 12:11
Czytałem, że ta najwyższa część na zdjęciu to kabina pilotów
~Ruch IV Rzeczpospolitej 2010-06-18 09:11

Taka Warszawa w obiektywie J. Urbaniaka

a_to_polska_wlasnie.png
taka-warszawa-3.jpgtaka-warszawa-9.jpga-p-3-97.jpg

Album Jacka Frankowskiego

album_frankowskiego.png
pociagiem_nad_morze_kacik.jpg

... nie tylko od święta

569919bf7f9df39147c695e68d915148.jpg

Giżycki Fotoplastykon

fotoplastykon3_330.png
  0225809057_330.jpg

Rogale marcińskie

rogale_marcinskie_szpar  
Rogal świętomarciński - rogal z nadzieniem z białego maku tradycyjnie przygotowywany w

www.Giżycko-Lötzen.pl

gizycko_lotzen330.jpg

Pokochaj Lubuskie

lubuskie_330_m.jpg

Flagi i

baner_manufakturaflag.pl_330.png

A TO POLSKA WŁAŚNIE...(2)

obiektywem_lapinski_win2.jpga1046208.jpg

Efekt Φ

laterna_nowa.jpg
03kamera_100.jpgNowa wystawa w Muzeum Historii Fotografii  4 grudnia 2013 – 30 marca...
Redakcja - Kontakt - Napisali o nas - Nasze bannery
Copyright © 2002-2020 Wydawnictwo Internetowe Album PolskiWydawnictwo Internetowe ONPowered by Powered by DV
Wszystkie prawa zastrzeżone.