W rękach dobrego lekarza i woda staje sie lekarstwem

Mikołaj Gogol
Polska zawsze blisko
Poniedziałek, 24.04.2017 r.
Imieniny: Grzegorza i Aleksandra


Wró?Strona g?ówna Drukuj

Arno Fischer. Fotografie

Katarzyna Kudłacz 2012-03-22
laterna_nowa.jpg
berlinzachodni1959_100.jpgOtwarcie wystawy: 16.03 godz. 12.00
| 17.03-06.05.2012 kurator: Matthias Flügge
Koordynator: Thomas Kaufhold

Wystawa Arno Fischera „Fotografie” pokazywana w Muzeum Historii Fotografii składa się z 65 czarno-białych powiększeń oraz 36 polaroidowych, kolorowych odbitek. Cykle, w które ułożone zostały zdjęcia - wybrane przez Thomasa Kaufholda - stanowią niemal kompletny przegląd twórczości Fischera. Duża część czarno-białych fotografii to obrazy z byłego NRD i świata przed upadkiem bloku wschodniego, które trudno sprowadzić wyłącznie do roli dokumentacji sposobu życia, a zbiegiem lat również społecznej przemiany zachodzącej od lat 40’ do przełomu stuleci. W dużej mierze zdjęcia Fischera to również dobrze zaplanowane i sprawnie zrealizowane przedsięwzięcia artystyczne, jak choćby konsekwentnie realizowany przez 30 lat cykl „Der Garten” [Ogród]

Wystawie towarzyszy film „Życie w obrazach. Arno Fischer. Fotograf”.

CYKLE

Situation Berlin [Sytuacja Berlin]
Arno Fischer był chyba jedynym fotografikiem, który przetransponował społeczną, kulturalną i polityczną sytuację zrujnowanej berlińskiej metropolii na tak nastrojowo skondensowane i narracyjnie precyzyjne obrazy. Z wielkim wyczuciem uwiecznił aurę tamtych czasów oscylującą pomiędzy depresją i nadzieją odnowy oraz rzeczywistością i propagandą, przy czym szczególnie interesował go rozdźwięk między jednostką a społeczeństwem. Od roku 1953 Arno Fischer przez prawie dziesięć lat intensywnie fotografował zarówno zachodnią, jak i wschodnią część Berlina, bywał na wiecach politycznych: „urodzinach Republiki” i na spotkaniach wypędzonych w Berlinie Zachodnim, motywów szukał też w wesołych miasteczkach, na placach budowy wzdłuż Stalinallee i na Kurfürstendamm, gdzie zachodnioniemiecki „cud gospodarczy” śmiało prezentował swoje wdzięki. Fischer najczęściej unikał scen „medialnie wartościowych” i fotografował obrzeża zdarzeń, gdzie zawodzą inscenizacje i opadają maski.

berlinwschodni_1962.jpgberlinzachodni1959.jpg

New York [Nowy Jork]

W roku 1978 i 1984 Arno Fischer odwiedził Nowy Jork. Druga podróż była szczególnie owocna. Powstał wtedy zbiór fotografii, który dopiero w roku 1988 mógł się ukazać drukiem w albumie pt. „New York. Ansichten”. Wprowadzający esej Heinera Müllera kończy się słowami: „Zanim człowiek umrze, powinien zobaczyć Nowy Jork, jedną z wielkich omyłek ludzkości. Siła jest dziwów, lecz nad wszystkie sięga dziwy – człowieka potęga.“ [Drugie zdanie jest cytatem z „Antygony” Sofoklesa, tutaj w tłumaczeniu Kazimierza Morawskiego – przyp. tłum.] Apokaliptyczna perspektywa Müllera nie znajduje echa w obrazach Fischera. Wielkie społeczne kontrasty tego miasta są, rzecz jasna, widoczne, ale Fischer także i tam fotografował w sposób bezstronny i niewymuszony. Nie spieszył się, dokładnie obserwował. Zdziwienie i fascynacja są wyczuwalne, ale nie wybijają się na pierwszy plan. Fotograf sublimował natłok wrażeń swym selektywnym spojrzeniem: jest to street photography w czystym sensie tego określenia – zdystansowana i bliska jednocześnie.

nowyjork1978.jpg

Am Wege [Przy drodze]

Wystawa fotografii, powstałych w czasie różnych podróży zagranicznych, nosiła tytuł „Am Wege”. Począwszy od lat sześćdziesiątych Arno Fischer bywał w wielu krajach, przede wszystkim w obrębie bloku wschodniego, ale również w Europie Zachodniej, w Azji i w Afryce. Publikował później reportaże w czasopismach, ukazały się także intrygujące albumy fotografii miejskiej: „Polens Hauptstädte” [Stolice Polski] (1974), „Leningrad” (1981) oraz „Neu-Delhi, Alt-Dehli” (1983). Również w czasie podróży Fischer pozostawał wierny swej zasadzie używania fotografii jako kreatywnego medium percepcji. Nie poświęcał uwagi egzotyce i malowniczości, natomiast uchodził za subtelnego obserwatora i świetnego narratora. Zawsze interesował się ludźmi, ich codzienną egzystencją i kluczowymi doświadczeniami życiowymi, przy których środowisko geograficzne schodziło na drugi plan.

murutz_1959,.jpg

Der Garten [Ogród]

W 1978 roku Arno Fischer i Sibylle Bergemann zakupili skromny wiejski dom w Brandenburgii, około 70 km na północ od Berlina. Założyli tam ogród, który z biegiem lat przeistaczał się w dziki „ogród artystyczny”. Od samego początku Fischer robił tam zdjęcia aparatem Polaroid SX 70. Fotografie te z reguły ukazują obiekty mało spektakularne: detale roślin i korzeni, kamienie, narzędzia i inne przedmioty ruchome. Głównym tematem tych niezliczonych, niedatowanych obrazów z trzydziestu lat jest wieczny kołobieg stawania się i przemijania. Dopiero w roku 2007, gdy zaprzestano produkcji klisz polaroidowych i cykl musiał zostać zakończony, Arno Fischer pokazał publiczności wybór tych bardzo osobistych prac. Nie przejmując się chronologią, łączył fotografie w tryptyki i w tej formie zaprezentował je zarówno na wystawie, jak i w albumie.

Arno Fischer o fotografii
„Fotografia jest środkiem technicznym, który daje twórczemu człowiekowi możliwość wyrażenia samego siebie”
„Nie musimy komponować, bo świat jest kompozycją“
„Jeśli na przystanku autobusowym fotografuję mężczyznę, który czeka na autobus, to na zdjęciu musi być widoczne coś więcej niż tylko mężczyzna czekający na autobus”

Arno Fischer

1927 - urodził się w Berlinie
1941-1944 - nauka zawodu (specjalność: stolarz modelowy) w Zakładach Borsiga w Berlinie
1944-1946 - służba w marynarce wojennej, angielski obóz jeniecki, powrót do Berlina
1948-1953 - studia rzeźbiarskie w Kunsthochschule [Wyższej Szkole Artystycznej] w Berlinie-Weißensee i w Hochschule für Bildende Künste [Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych ] w Berlinie
1954-1956 - praca w zawodzie fotolaboranta w Instytucie Röntgena
1956-1971 - asystent, od roku 1957 starszy asystent – wykładowca fotografii u boku prof. Klausa Wittkugela w Kunsthochschule Berlin-Weißensee
1965-1966 - powstanie grupy fotografików „direkt“
1971 - praca w zawodzie niezależnego fotografika
od 1972 - podróże na zlecenie redakcji i wydawnictw, m.in. do ZSRR, Czechosłowacji, Polski, Gwinei Równikowej, USA; do końca lat 80-tych publikacja szeregu albumów fotografii miejskiej
1972-1973 - wykładowca w Hochschule für Grafik und Buchkunst [Wyższej Szkole Grafiki i Księgarstwa] w Lipsku
1975 - projekt stel fotograficznych pomnika Marksa i Engelsa w Berlinie Wschodnim, wraz z Peterem Voigtem
1981 - współzałożyciel grupy roboczej fotografików przy Verband Bildender Künstler der DDR [Związku Artystów Plastyków NRD]
1983-1984 - wykładowca w Hochschule für Grafik und Buchkunst [Wyższej Szkole Grafiki i Księgarstwa] w Lipsku
1985-1993 - profesor fotografii i wykładowca w Hochschule für Grafik und Buchkunst [Wyższej Szkole Grafiki i Księgarstwa] w Lipsku
1985 - ślub z artystką fotograficzką Sibylle Bergemann
1986 - Nagroda Państwowa NRD II stopnia
1990-2000 - wykładowca fotografii dziennikarskiej w Fachhochschule [Wyższej Szkole Zawodowej] w Dortmundzie
2000 - Nagroda im. Ericha Salomona przyznawana przez Deutsche Gesellschaft für Photographie [Niemieckie Towarzystwo Fotograficzne]
2001-2006 - wykładowca w prywatnej szkole fotografii „Fotografie am Schiffbauerdamm“ (fas) w Berlinie, której był współzałożycielem
od 2006 - wykładowca w Ostkreuzschule für Fotografie und Gestaltung [Szkole Fotografii i Projektowania w Berlinie-Ostkreuz]
Arno Fischer zmarł we wrześniu 2011 roku w Neustrelitz

Wystawa organizowana przy współpracy z Goethe-Institut Krakau oraz Institut für Auslandsbeziehungen

Wróć
Góra Facebook
Drukuj

TWOIM ZDANIEM

Taka Warszawa w obiektywie J. Urbaniaka

a_to_polska_wlasnie.png
a-p-3-97.jpg

Album Jacka Frankowskiego

album_frankowskiego.png
mamypomyslyforsybrak_330.jpg

A TO POLSKA WŁAŚNIE...(2)

obiektywem_lapinski_win2.jpga1025672.jpg

RADIO MAGIAN

czytajac1.jpg
radio_magian_330.jpg

Giżycki Fotoplastykon

fotoplastykon3_330.png
  poczta_dawniej_i_dzis_330.jpg

Flagi i

baner_manufakturaflag.pl_330.png

www.Giżycko-Lötzen.pl

gizycko_lotzen330.jpg

Efekt Φ

laterna_nowa.jpg
03kamera_100.jpgNowa wystawa w Muzeum Historii Fotografii  4 grudnia 2013 – 30 marca...

LICZY SIĘ KAŻDY DAR SERCA

marta_1_330_edyt.jpg
  Redakcja Albumu Polskiego zwraca się do wszystkich czytelników przyjaciół i ludzi dobrej woli z apelem o wsparcie dla Marty Smolińskiej wnuczki naszych przyjaciół.   Jeśli rozliczając swój PIT macie zamiar...

Pokochaj Lubuskie

lubuskie_330_m.jpg
Redakcja - Kontakt - Napisali o nas - Nasze bannery
Copyright © 2002-2017 Wydawnictwo Internetowe Album PolskiWydawnictwo Internetowe ONPowered by Powered by DV
Wszystkie prawa zastrzeżone.