Sprawy ludzkie nie idą aż tak dobrze, żeby się podobało większości to co lepsze.

Lucjusz Anneusz Seneka
Polska zawsze blisko
Środa, 26.04.2017 r.
Imieniny: Marii i Marcelego


Wró?Strona g?ówna Drukuj

Ekotransport w Supertubach

Grzegorz Osowski 2012-03-06
transport_100.jpgTransport obecnie

W dzisiejszych czasach w celach transportowych wykorzystuje się drogi, wodę, kolej czy też przestrzeń powietrzną. Jedne z powyższych dróg preferowane są do pewnych typów produktów inne ze względu na czas potrzebują innego sposobu dostarczenia. Zastanawiałem się ostatnio nad połączeniem prawie wszystkich powyższych środków, no może z wyłączeniem wody, ale może i ona mogłaby spełnić jakaś funkcje chociażby jako chłodziwo – ale o tym za chwilę. Nie ulega jednak wątpliwości, że czas dostarczenia ma znaczenie i wpływa znacznie na koszt transportu.

Transport w dalekiej przyszłości

Obecnie pracuje się nad umożliwieniem teleportacji na zasadzie rozpadu cząstek i przemieszczeniu ich w inne miejsce docelowe, rozpad na cząstki molekularne to jedno, problemem juz jest ze zbudowaniem ponownie obiektów, które uległy rozkładowi, tak teleportowano elektron z jednego miejsca do drugiego. Zanim uda się teleportować cały obiekt minie wiele, wiele lat.

Założenia - obiekty

Weźmy jednak pod uwagę najpierw jakieś proste przedmioty, niewielkie gabarytowo, żeby łatwiej można było zasymulować i wyobrazić sobie pewne środowisko w którym będziemy przemieszczać obiekt. Niech będzie to zatem telefon komórkowy, odrzucamy kwestie molekułów czy tez innych części mikroskopowych telefonu.

Założenia - cel i środowisko. Szacowanie transportu w oparciu o dzisiejsze środki

Telefon komórkowy chcemy wysłać na odległość z punktu A do punktu B. Odległość ta mierzy dajmy na to 2000 km. Dla oceny obecnego transportu wysyłamy go kurierem - transportem drogowym. Paczka zostanie dostarczona w przybliżeniu w ciągu 25 godzin licząc ciągłą jazdę, zakładamy zatem, ze podróżuje dwóch kierowców, przy średniej i zawyżonej prędkości 80 km/h. Transportem wodnym będzie pewnie dużo wolniej, załóżmy że będzie to 80 godzin przy prędkości 25 km/h. Samolotem już bardzo przyzwoicie szacujemy 4 godziny.

transport_420.jpg

SuperTransport

Teraz wyobraźmy sobie supertubę która jest w stanie dostarczyć taki przedmiot w ciągu 2 godzin, brzmi imponująco ? Do rzeczy.... rura o średnicy piłki futbolowej w odpowiednich warunkach mogła by posłużyć za tunel, a odpowiednia aparatura tworzyłaby w środku próżnie, inne elementy supertuby wprowadzałyby w pęd przedmioty na szynach np. magnetycznych (cewka). Przedmiot wprowadzony w pęd osiągałby prędkość 1000 km/h. Problemem mogłoby być wytrącanie pędu, wówczas można zastosować wzmacniacze pędu, dodające energii kolejce co jakiś odcinek trasy. Rura mogłaby być umiejscowiona w granicach jednego Państwa aby uniknąć sytuacji gdy kraj A i kraj C chcą ze sobą połączyć supertube a kraj B leżący miedzy nimi, nie uczestniczyłby w projekcie albo odmówiłby inwestycji na terenie swojego kraju.

Energia do eksploatacji otrzymywana byłaby z kolektorów słonecznych na całej płaszczyźnie supertuby, co rozwiązałoby problem z zasilaniem cewek i urządzeń wywołujących odpowiednie warunki próżni.

Koszty i przeznaczenie supertub Inwestycja w pierwszym etapie rozwoju wydaje się być dosyć droga, z racji zastosowanych materiałów i skali inwestycji, więc raczej cieszyłaby się popularnością wśród dostawców drogocennych dóbr gdzie szybkość transportu ma znaczenie, może to być złoto, złoża ropy (skompresowane w mini cysterny), gazu, diamenty i inne.

W dzisiejszych czasach transport głównie opiera się na przewozie drogowym, każda firma dysponuje swoim zapleczem logistycznym przez co rośnie cena transportu dla każdego z nich aniżeli wspólnie korzystaliby z firm zajmującymi się transportem, ileż to samochodów jedzie z punktu A do punktu B w tym samym czasie i spalając dwa razy więcej paliwa niż mogliby. Gdyby mogli wspólnie wysłać jeden transport z puktu A do punktu B… limitem jest obciążenie oraz pojemność samochodów, wytrzymałość dróg, wysokość przejazdów.

Supertuba przedstawia koncepcję szybkiego transportu ale też sporych kosztów eksploatacji w początkowej fazie rozwoju, pierwotnie ładunków małych gabarytowo a docelowo dużych kontenerów. Oczywiście nowe technologie bywają drogie zwykle na początku ale w efekcie rozwoju stają się coraz tańsze a z czasem przestarzałe. Ludzie od początku życia ułatwiają swoje życie poprzez wprowadzanie na rynek nowych urządzeń, skracając czas przejazdu, transportu, podróży. W tej symulacji oczywiście transportu lokalnego nic nie zastąpi bo punkty odbioru/nadawania w supertubach byłyby w ograniczonej ilości ze względu na koszt budowy oraz optymalizację procesu transportu. W przykładowej Polsce widziałbym wrzutowo-wyrzutowa tuby w Gdańsku-Warszawie-Krakowie, Szczecinie-Warszawie-Lublinie to łączy północ-południe i wschód-zachód kraju a to wystarcza do obsługi superszybkich przesyłek.

Wróć
Góra Facebook
Drukuj

TWOIM ZDANIEM

Taka Warszawa w obiektywie J. Urbaniaka

a_to_polska_wlasnie.png
a-p-3-97.jpg

Album Jacka Frankowskiego

album_frankowskiego.png
mamypomyslyforsybrak_330.jpg

A TO POLSKA WŁAŚNIE...(2)

obiektywem_lapinski_win2.jpga1025672.jpg

RADIO MAGIAN

czytajac1.jpg
radio_magian_330.jpg

Giżycki Fotoplastykon

fotoplastykon3_330.png
  poczta_dawniej_i_dzis_330.jpg

Flagi i

baner_manufakturaflag.pl_330.png

www.Giżycko-Lötzen.pl

gizycko_lotzen330.jpg

Efekt Φ

laterna_nowa.jpg
03kamera_100.jpgNowa wystawa w Muzeum Historii Fotografii  4 grudnia 2013 – 30 marca...

LICZY SIĘ KAŻDY DAR SERCA

marta_1_330_edyt.jpg
  Redakcja Albumu Polskiego zwraca się do wszystkich czytelników przyjaciół i ludzi dobrej woli z apelem o wsparcie dla Marty Smolińskiej wnuczki naszych przyjaciół.   Jeśli rozliczając swój PIT macie zamiar...

Pokochaj Lubuskie

lubuskie_330_m.jpg
Redakcja - Kontakt - Napisali o nas - Nasze bannery
Copyright © 2002-2017 Wydawnictwo Internetowe Album PolskiWydawnictwo Internetowe ONPowered by Powered by DV
Wszystkie prawa zastrzeżone.