Nie pozwalajcie faktom znaczyć więcej niż to, czego istotnie dowodzą

Ludwik Pasteur
Polska zawsze blisko
Piątek, 23.06.2017 r.
Imieniny: Wandy i Zenona


Wró?Strona g?ówna Drukuj

Fotografie Piotra Topperzera oraz Noc muzeów

Katarzyna Kudłacz 2012-05-17
laterna_nowa.jpg
Twarzą w twarz.Fotografie Piotra Topperzera 19.05-01.07.2012

topperzer_zaproszenie_100.jpgOtwarcie wystawy: 18.05 godz. 12.00
Kurator: Maciej Beiersdorf
W Muzeum Historii Fotografii pokazany zostanie obszerny wybór czarno-białych portretów stworzonych przez duńskiego artystę na przestrzeni lat. Wśród sfotografowanych postaci można rozpoznać wielu znanych i cenionych przedstawicieli sztuki, fotografii, muzyki i polityki.

Piotr Topperzer
Urodził się w 1948 roku we Wrocławiu. Od 1969 mieszka w Danii. W Polsce studiował języki obce, w Danii ukończył szkołę fotograficzną. Portretuje ważne postaci z duńskich środowisk twórczych i artystycznych. Swoje prace wystawia w Krakowie po raz pierwszy.

Rozmowa z Piotrem Topperzerem przeprowadzona przez Ewę Lipską:

Ewa Lipska:
Kiedy zaczął się Twój romans z fotografią? Czy był to świadomy wybór, przypadek, zbieg okoliczności?

Piotr Topperzer:
Późno... Miałem około 20 lat i to był czas poszukiwań. Podczas studiów poznałem fotografa, Tadeusza Rolke. W jego fotografiach coś mnie zafascynowało, dotknęło... Ale dopiero po wyjeździe z Polski zaczął sie mój romans z fotografią. W Danii wykształcenie fotograficzne było wówczas swojego rodzaju czeladnictwem. Pracowało się u fotografa i równocześnie chodziło się do szkoły fotograficznej. Na jednej z głównych ulic Kopenhagi zobaczyłem gabloty z czarno białymi fotograficznymi portretami. Postanowiłem poznać ich autora. Zapukałem do drzwi jego studia i opowiedziałem mu, że przyjechałem z Polski i postanowiłem zostać fotografem. Artysta zaprosił mnie na obiad i załatwił mi pracę w atelier u swojego dobrego znajomego, wtedy znanego duńskiego fotografa mody. W 6 – 7 lat po ukończeniu szkoły fotograficznej założyłem własne atelier.


Czy fotografia, to dla Ciebie zapis rzeczywistości? Piękna? Czasu?

PT:
Fotografia jest jak język i można za jej pomocą opowiadać różne historie. Używa jej się do zdjęć rentgenowskich, policyjnych ale również do sztuki. Zaczynałem od portretów na zamówienie; fotografowałem ludzi ze sfer przemysłowych i finansowych , ale także znajomych i przyjaciół. Powoli rozszerzałem swoje pole portretowe. Potem coraz częściej fotografowałem artystów, których dzieła znałem i podziwiałem. Czytając ich książki, czy podziwiając muzykę chciałem ich poznać, zobaczyć, zatrzymać w swoim kadrze. A wracając do Twojego pytania, chcę powiedzieć, że piękno oszukuje, jest złudne... Często na to piękno składają się elementy pozornie odbiegające od znaczenia tego słowa.

EL:
Portrety Szkota Roberta Adamsona porównywane były do portretów Rembrandta. Czy taka " malarskość" w fotografii jest Ci bliska?

PT:
Malarskość jest wpisana w fotograficzny czworokąt, ale o jakości tego obrazu decyduje światło, pozycja, układ ciała ludzkiego, tło. To wszystko musi się razem spotkać. Osobiście jestem zwolennikiem prostoty; próbuję w swoich portretach dojść do istoty rzeczy, do czyjegoś wnętrza, poznać człowieka.

EL:
Wolisz zdjęcia kolorowe, czy czarno- białe?

PT:
Na mojej wystawie będzie tylko jedno kolorowe zdjęcie. Czarno biała fotografia uruchamia u widza wyobraźnię, pobudza jego fantazję. Szczególnie dotyczy to portretów; kolorowe często stają się banalne.

EL:
Jaki kontakt, jakie napięcia tworzą się pomiędzy Tobą, a osobą, którą portretujesz?

PT:
Znam lekarza, który bierze pacjenta za rękę i pyta „jak się czujesz” i ja staram się podobnie postępować. Poprawiam krawat, zapinam guzik, kładę rękę na ramieniu...To są bardzo intymne chwile.

EL:
Mój ojciec sam wywoływał zdjęcia, w łazience przerobionej na ciemnię. Potem rozwieszał je na sznurku jak bieliznę. Dla mnie, patrzącego na to dziecka, było to coś z zaczarowanej bajki. Czasem ogarnia mnie nostalgia za tym, czego już nie ma, za metafizyką minionego świata... Co o tym sądzisz? Czy aparat cyfrowy zabił na zawsze tamten czas?

PT:
Zaczynałem od takiej fotografii i długo tak pracowałem, ale aparat digitalny daje dużo więcej możliwości, ułatwia prace. Myślę, że może nawet wydobyć z tamtego czasu, o którym mówisz, coś więcej...

EL:
A co tobie najbardziej przeszkadza w robieniu zdjęć?

PT:
Największą przeszkodą w zrobieniu portretu jest paradoksalnie aparat fotograficzny. Jest intruzem szczególnie w pierwszej fazie, kiedy nawiązuję kontakt z osobą portretowaną. Przeszkadza w intymności, jest “trzecim z nas”...


stanislaw_wos_420.jpg
Stanisław Woś

petermartensen_420.jpg
Peter Martensen

leszek_mozdzer_420.jpg
Leszek Możdzer

kennydrew_420.jpg
Kenny Drew

ewalipska_420.jpg
Ewa Lipska

clausbonderup_420.jpg
Claus Bonderup

anjamertz_420.jpg
Ania Mertz

topperzer_zaproszenie_420.jpg
Zaproszenie

------------------------

danisch_logo100.pngWystawa zorganizowana w ramach duńskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej, przy wsparciu Duńskiego Instytutu Kultury, Ambasady Danii oraz Statens Kunståd - Danish Arts Council
eu2012dk_logo_d_lille_rgb_150.jpg --------------------------------------------------

plakatogolny3finstrona_330.jpg
Zapraszamy na 9. Noc Muzeów do Muzeum Historii Fotografii.
piątek 18.05 godz. 19.00 - sobota 19.05 godz. 01.00

● Teatr Świetlny - 100-lecie kina w Krakowie
prezentacja zabytkowych projektorów filmowych ze zb. Muzeum Historii Fotografii

● Projekcja filmów archiwalnych
projekcja filmów o Krakowie ze zb. Filmoteki Narodowej

● Atelier fotograficzne
w scenografii atelier z przełomu wieków XIX i XX można będzie wykonać pamiątkową fotografię

● Jeden dzień z życia miasta
prezentacja pokonkursowa - wybór nagrody publiczności( pl. Inwalidów)

● Z dziejów fotografii
ekspozycja stała

● „Twarzą w twarz” Fotografia Piotra Topperzera
wystawa czasowa

Wróć
Góra Facebook
Drukuj

TWOIM ZDANIEM

Taka Warszawa w obiektywie J. Urbaniaka

a_to_polska_wlasnie.png
a-p-01.jpg

Album Jacka Frankowskiego

album_frankowskiego.png
zbic_szybe_330.jpg

A TO POLSKA WŁAŚNIE...(2)

obiektywem_lapinski_win2.jpga1046208.jpg

RADIO MAGIAN

czytajac1.jpg
radio_magian_330.jpg

Giżycki Fotoplastykon

fotoplastykon3_330.png
  fontanna2.jpg

Flagi i

baner_manufakturaflag.pl_330.png

www.Giżycko-Lötzen.pl

gizycko_lotzen330.jpg

Efekt Φ

laterna_nowa.jpg
03kamera_100.jpgNowa wystawa w Muzeum Historii Fotografii  4 grudnia 2013 – 30 marca...

Pokochaj Lubuskie

lubuskie_330_m.jpg

LICZY SIĘ KAŻDY DAR SERCA

marta_1_330_edyt.jpg
  Redakcja Albumu Polskiego zwraca się do wszystkich czytelników przyjaciół i ludzi dobrej woli z apelem o wsparcie dla Marty Smolińskiej wnuczki naszych przyjaciół.   Jeśli rozliczając swój PIT macie zamiar...
Redakcja - Kontakt - Napisali o nas - Nasze bannery
Copyright © 2002-2017 Wydawnictwo Internetowe Album PolskiWydawnictwo Internetowe ONPowered by Powered by DV
Wszystkie prawa zastrzeżone.