Każda praca jest możliwa do wykonania jeśli podzielić ją na małe odcinki.

Abraham Lincoln
Polska zawsze blisko
Środa, 22.11.2017 r.
Imieniny: Marka i Cecylii


Wró?Strona g?ówna Drukuj

Polscy Inżynierowie cz.3

Redakcja Albumpolski.pl 2005-11-17
tryby_45.gifPoważnym problemem jaki musieli rozwiązać pierwsi polscy władcy była komunikacja. Ta bowiem, w kraju pokrytym odwieczną puszczą nie była ani wygodna, ani bezpieczna. Zaczątkiem pierwszej polskiej sieci drogowej były pradawne szlaki handlowe biegnące przez nasze ziemie. Nie było ich zbyt wiele. Toteż organizacja dogodnej komunikacji stała się sprawą palącą. Do utrzymania w ryzach zlepku nie nawykłych do nowej formy rządów plemion, do sprawnego zarządzania państwem, wreszcie do rozwoju handlu i ożywienia gospodarczego niezbędna była stała i szybka łączność pomiędzy ważniejszymi ośrodkami kraju. Pierwsi Piastowie wyrąbywali przez puszcze nowe trakty, zatrudniając przy ich budowie zamieszkałą w pobliżu ludność. Nie były to jeszcze drogi w dzisiejszym rozumieniu – nawierzchnię kładziono jedynie w miejscach bagnistych, używając w tym celu okrąglaków drewnianych i faszyny, sypiąc groble i wały ziemne. Chodziło tylko o umożliwienie swobodnego przejazdu wozów i wytyczenie właściwego kierunku podróży. Wzdłuż tych traktów powstawała sieć stacji, w których gońcy książęcy i podróżni mogli zmienić konie i wypocząć. Często podróżowano również wodą – wobec nielicznych dróg, rzeki były naturalnymi arteriami komunikacyjnymi. Wiemy, że św. Wojciech na swą wyprawę misyjną do Prusów w 997 roku wybrał się właśnie drogą wodną.

Przez cały czas swych rządów Piastowie dbają o drogi. Nawet w okresie rozbicia dzielnicowego sprawy budowy i ulepszania dróg są częstym tematem obrad na zjazdach książęcych. Szczególnie intensywna rozbudowa sieci drogowej ma miejsce w XIII wieku. Pojawiają się w XII wieku pierwsze znaki drogowe – najstarszym zachowanym z nich jest słup kamienny ustawiony w 1151 roku w Koninie, w połowie drogi z Kruszwicy do Kalisza.

Wraz z organizacją sieci drogowej Piastowie nakładają na swych poddanych wiele nowych obowiązków. Obejmują one budowę i utrzymywanie dobrego stanu dróg, zapewnienie noclegów, dostarczanie środków transportu oraz organizacje przepraw przez rzeki. W przypadku niewielkich rzek korzystano z brodów, na większych stosowano głównie przewóz na łodziach, wybierając w tym celu najdogodniejsze dla ich przebycia miejsca. Takich dogodnych przepraw nie było wiele – łączyło się tam też kilka szlaków komunikacyjnych, a powstały w ten sposób węzeł drogowy był naturalnym ośrodkiem wymiany handlowej i skupiskiem znacznej liczby ludzi. Takiemu właśnie położeniu zawdzięcza swe powstanie i rozwój sporo miast, a wśród nich Warszawa.

Dopiero w okresie Polski dzielnicowej zaczęto stawiać mosty na większych rzekach. Długosz podaje, że kiedy w 1147 roku cesarz Konrad III ciągnął przez nasze ziemie na wyprawę krzyżową, Bolesław Kędzierzawy przeprowadzał go przez kraj: „… na rzekach zaś trudniejszych do przebycia stawiać kazał mosty ku większemu uczczeniu cesarza” (Jana Długosza dziejów polskich ksiąg dwanaście). W budowie mostów przoduje wówczas Śląsk. Do końca XIV wieku było już 10 mostów na Odrze, a w Świdnicy zbudowano nawet w 1323 roku kamienny most przez Bystrzycę. Do naszych czasów przetrwał kamienny most na Nysie w Kłodzku, pochodzący z 1390 roku.

Wróć
Góra Facebook
Drukuj

TWOIM ZDANIEM

Trzymajmy się zasad

rozpacz1.jpg

Taka Warszawa w obiektywie J. Urbaniaka

a_to_polska_wlasnie.png
ap-31.jpg

Album Jacka Frankowskiego

album_frankowskiego.png
plug_sniezny.jpg

Giżycki Fotoplastykon

fotoplastykon3_330.png
  0225809057_330.jpg

Rogale marcińskie

rogale_marcinskie_szpar  
Rogal świętomarciński - rogal z nadzieniem z białego maku tradycyjnie przygotowywany w

www.Giżycko-Lötzen.pl

gizycko_lotzen330.jpg

Pokochaj Lubuskie

lubuskie_330_m.jpg

Flagi i

baner_manufakturaflag.pl_330.png

A TO POLSKA WŁAŚNIE...(2)

obiektywem_lapinski_win2.jpga1046208.jpg

Efekt Φ

laterna_nowa.jpg
03kamera_100.jpgNowa wystawa w Muzeum Historii Fotografii  4 grudnia 2013 – 30 marca...
Redakcja - Kontakt - Napisali o nas - Nasze bannery
Copyright © 2002-2017 Wydawnictwo Internetowe Album PolskiWydawnictwo Internetowe ONPowered by Powered by DV
Wszystkie prawa zastrzeżone.