Sprawy ludzkie nie idą aż tak dobrze, żeby się podobało większości to co lepsze.

Lucjusz Anneusz Seneka
Polska zawsze blisko
Poniedziałek, 16.10.2017 r.
Imieniny: Gawła i Ambrożego


Wró?Strona g?ówna Drukuj

Samowarkiem do Zegrza

Andrzej Karski 2009-03-08
ciuchcia1_100.jpgMało znana jest historia nieistniejących już linii kolejowych w okolicach Zegrza, Nieporętu oraz Orzechowa. Niewiele osób dziś wie, że już w 1899 roku wybudowana została przez prywatnych inwestorów linia wąskotorowa z Warszawy do Marek.

Podczas I wojny światowej, w 1915 roku, gdy Warszawę i okolice zajęły wojska niemieckie, ich dowództwo zaproponowało zarządowi mareckiej wąskotorówki, budowę nowych linii odchodzących ze stacji Struga. Pierwsza miała prowadzić przez Mostki Wólczyńskie, Nieporęt do stacji kolejowej w Zegrzu. Druga natomiast, dochodzić aż do Wawra. Budowa nowych linii, w zamyśle władz niemieckich, miała umożliwić transport żołnierzy z Zegrza na poligon w Rembertowie oraz zapewnić dowóz drewna i innych materiałów do budowy umocnień polowych na przedmościu Warszawy. Po uzyskaniu zgody i dostarczeniu szyn przez wojsko niemieckie, w szybkim czasie wybudowano najpierw odcinek linii Zegrze - Nieporęt - Struga - Wawer. Przy czym, do ułożenia szyn wykorzystano dawny nasyp wzniesiony jeszcze przez Rosjan. Tory ułożono wzdłuż traktu fortecznego Zegrze - Rembertów, wybrukowanego na początku XX stulecia.

ciuchcia1.jpg

To jednak nie wszystko, gdyż tuż za Nieporętem Niemcy wybudowali dodatkową odnogę linii odchodzącą do koszar w Białobrzegach i fortu w Beniaminowie. Tędy właśnie, w czasie kryzysu przysięgowego, w lipcu 1917 roku, kolejką tą przewieziono do obozu internowanych oficerów legionowych. Budowa kolei wąskotorowej do Zegrza miała być, w zamierzeniach właścicieli kolejki mareckiej, pierwszym fragmentem dłuższej linii wąskotorowej Warszawa - Marki - Zegrze - Serock - Pułtusk, gdyż już wówczas przewidywano, iż nad Narwią, Bugiem i Rządzą powstaną obiekty letniskowe dla mieszkańców stolicy. Niestety plany te nigdy nie zostały zrealizowane. Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości kolej wąskotorowa do Zegrza i Wawra straciła na znaczeniu i komunikacja na tych odcinkach zaczęła zamierać. Do całkowitej utraty znaczenia przez wąskotorówkę przyczyniła się likwidacja zegrzyńskiej twierdzy a zwłaszcza odbudowa linii normalnotorowej z Legionowa do Zegrza. Jeszcze w 1922 roku po wąskotorowych trasach kursowały w każdą niedzielę dwa pociągi osobowe, jednak w rok później linię definitywnie zamknięto i przystąpiono do rozbiórki szyn.

ciuchcia2.jpg

Jako ciekawostkę można podać, że linię wąskotorową obsługiwały najpierw małe parowozy produkcji rosyjskiej a następnie silniejsze nieco lokomotywy niemieckie firmy Henschel oraz Schwarzkopf.

ciuchcia3.jpg

opracował na podstawie mat. J. Szczepańskiego: Andrzej Karski, Zegrze
zdjęcia za: www.zalewzegrzynski.net


Wróć
Góra Facebook
Drukuj

TWOIM ZDANIEM

Taka Warszawa w obiektywie J. Urbaniaka

a_to_polska_wlasnie.png
a-p-01.jpg

Album Jacka Frankowskiego

album_frankowskiego.png
zbic_szybe_330.jpg

A TO POLSKA WŁAŚNIE...(2)

obiektywem_lapinski_win2.jpga1046208.jpg

RADIO MAGIAN

czytajac1.jpg
radio_magian_330.jpg

Giżycki Fotoplastykon

fotoplastykon3_330.png
  fontanna2.jpg

Flagi i

baner_manufakturaflag.pl_330.png

www.Giżycko-Lötzen.pl

gizycko_lotzen330.jpg

Efekt Φ

laterna_nowa.jpg
03kamera_100.jpgNowa wystawa w Muzeum Historii Fotografii  4 grudnia 2013 – 30 marca...

Pokochaj Lubuskie

lubuskie_330_m.jpg

LICZY SIĘ KAŻDY DAR SERCA

marta_1_330_edyt.jpg
  Redakcja Albumu Polskiego zwraca się do wszystkich czytelników przyjaciół i ludzi dobrej woli z apelem o wsparcie dla Marty Smolińskiej wnuczki naszych przyjaciół.   Jeśli rozliczając swój PIT macie zamiar...
Redakcja - Kontakt - Napisali o nas - Nasze bannery
Copyright © 2002-2017 Wydawnictwo Internetowe Album PolskiWydawnictwo Internetowe ONPowered by Powered by DV
Wszystkie prawa zastrzeżone.