Wtorek, 26.03.2019 r. Imieniny: Teodora i Emanuela
Kiedy widzisz dobrego człowieka staraj się go naśladować. Kiedy widzisz złego człowieka zastanów się nad samym sobą.

Konfucjusz
Polska zawsze blisko
Wró?Strona g?ówna Drukuj

Samowarkiem do Zegrza

Andrzej Karski 2009-03-08
ciuchcia1_100.jpgMało znana jest historia nieistniejących już linii kolejowych w okolicach Zegrza, Nieporętu oraz Orzechowa. Niewiele osób dziś wie, że już w 1899 roku wybudowana została przez prywatnych inwestorów linia wąskotorowa z Warszawy do Marek.

Podczas I wojny światowej, w 1915 roku, gdy Warszawę i okolice zajęły wojska niemieckie, ich dowództwo zaproponowało zarządowi mareckiej wąskotorówki, budowę nowych linii odchodzących ze stacji Struga. Pierwsza miała prowadzić przez Mostki Wólczyńskie, Nieporęt do stacji kolejowej w Zegrzu. Druga natomiast, dochodzić aż do Wawra. Budowa nowych linii, w zamyśle władz niemieckich, miała umożliwić transport żołnierzy z Zegrza na poligon w Rembertowie oraz zapewnić dowóz drewna i innych materiałów do budowy umocnień polowych na przedmościu Warszawy. Po uzyskaniu zgody i dostarczeniu szyn przez wojsko niemieckie, w szybkim czasie wybudowano najpierw odcinek linii Zegrze - Nieporęt - Struga - Wawer. Przy czym, do ułożenia szyn wykorzystano dawny nasyp wzniesiony jeszcze przez Rosjan. Tory ułożono wzdłuż traktu fortecznego Zegrze - Rembertów, wybrukowanego na początku XX stulecia.

ciuchcia1.jpg

To jednak nie wszystko, gdyż tuż za Nieporętem Niemcy wybudowali dodatkową odnogę linii odchodzącą do koszar w Białobrzegach i fortu w Beniaminowie. Tędy właśnie, w czasie kryzysu przysięgowego, w lipcu 1917 roku, kolejką tą przewieziono do obozu internowanych oficerów legionowych. Budowa kolei wąskotorowej do Zegrza miała być, w zamierzeniach właścicieli kolejki mareckiej, pierwszym fragmentem dłuższej linii wąskotorowej Warszawa - Marki - Zegrze - Serock - Pułtusk, gdyż już wówczas przewidywano, iż nad Narwią, Bugiem i Rządzą powstaną obiekty letniskowe dla mieszkańców stolicy. Niestety plany te nigdy nie zostały zrealizowane. Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości kolej wąskotorowa do Zegrza i Wawra straciła na znaczeniu i komunikacja na tych odcinkach zaczęła zamierać. Do całkowitej utraty znaczenia przez wąskotorówkę przyczyniła się likwidacja zegrzyńskiej twierdzy a zwłaszcza odbudowa linii normalnotorowej z Legionowa do Zegrza. Jeszcze w 1922 roku po wąskotorowych trasach kursowały w każdą niedzielę dwa pociągi osobowe, jednak w rok później linię definitywnie zamknięto i przystąpiono do rozbiórki szyn.

ciuchcia2.jpg

Jako ciekawostkę można podać, że linię wąskotorową obsługiwały najpierw małe parowozy produkcji rosyjskiej a następnie silniejsze nieco lokomotywy niemieckie firmy Henschel oraz Schwarzkopf.

ciuchcia3.jpg

opracował na podstawie mat. J. Szczepańskiego: Andrzej Karski, Zegrze
zdjęcia za: www.zalewzegrzynski.net


Wróć
Góra Facebook
Drukuj

TWOIM ZDANIEM

Taka Warszawa w obiektywie J. Urbaniaka

a_to_polska_wlasnie.png
wawa-1_800.jpgwawa-2_800.jpgwawa-3_800.jpg

Album Jacka Frankowskiego

album_frankowskiego.png
pociagiem_nad_morze_kacik.jpg

... nie tylko od święta

569919bf7f9df39147c695e68d915148.jpg

Giżycki Fotoplastykon

fotoplastykon3_330.png
  0225809057_330.jpg

Rogale marcińskie

rogale_marcinskie_szpar  
Rogal świętomarciński - rogal z nadzieniem z białego maku tradycyjnie przygotowywany w

www.Giżycko-Lötzen.pl

gizycko_lotzen330.jpg

Pokochaj Lubuskie

lubuskie_330_m.jpg

Flagi i

baner_manufakturaflag.pl_330.png

A TO POLSKA WŁAŚNIE...(2)

obiektywem_lapinski_win2.jpga1046208.jpg

Efekt Φ

laterna_nowa.jpg
03kamera_100.jpgNowa wystawa w Muzeum Historii Fotografii  4 grudnia 2013 – 30 marca...
Redakcja - Kontakt - Napisali o nas - Nasze bannery
Copyright © 2002-2019 Wydawnictwo Internetowe Album PolskiWydawnictwo Internetowe ONPowered by Powered by DV
Wszystkie prawa zastrzeżone.