Wtorek, 28.01.2020 r. Imieniny: Walerego i Radomira
Błądzić jest rzeczą ludzką.

Seneka Młodszy
Polska zawsze blisko
Wró?Strona g?ówna Drukuj

Teatr Academia... długo niosąc się echem po schodach

Zbigniew Kowalewski 2011-06-17
spinka_academia.jpgSextet i związane z tym pojęciem sprawy, są na tyle nośnym tematem, że twórcy teatralni zajmują się nimi wyjątkowo chętnie. O ile jednak w warszawskim teatrze „BAJKA” Jerzy Bończak wyreżyserował popularną sztukę, której akcja rozgrywa się na jachcie, to akcja baletowego spektaklu Teatru Academia nie ma określonego miejsca akcji. Klasyczny teatr może posługiwać się dowcipnym dialogiem, a tancerze nie wypowiadają ani słowa. Balet ma jednak wyjątkowy atut w postaci tzw. „mowy ciała”. Słowa mogą posłużyć do ukrywania prawdziwych zamiarów i myśli, ciało natomiast odsłania wszystkie, ludzkie intencje. Scena Teatru Academia nie należy do największych. W ograniczeniu tkwi jednak Mistrz… Goethe miał rację, a prascy artyści występujący na poddaszu budynku przy ulicy 11 listopada mogą udowodnić słuszność słów klasyka i teoretyka sztuki. Sztukę ekspresji w nowoczesnym tańcu opanowali oni w stopniu wystarczającym, aby ich taniec wzbudzał prawdziwe emocje, a jednocześnie pobudzał do intensywnej refleksji. Świetnie współgra z tym działaniem muzyka podkreślająca ruch, oddzielająca rytmicznie sekwencje prezentowanej na małej scenie, akcji. Słowo akcja jest tu właściwe, bo nie ma tutaj linearnej opowieści, czy nawet anegdoty.

Mamy przez cały czas do czynienia z rodzajem osobistej projekcji wrażeń po obcowaniu z drugim człowiekiem. Wygląda to w oczach widza tak, jakby tancerze przeglądali się w sobie, jak człowiek studiuje w lustrze swoje własne odbicie. Paradoksalnie, główny sposób wyrażania emocji tkwi w zastygłym ruchu ciała gotowego do pełnej ekspresji dynamiki. Ograniczona przestrzeń sceniczna nie pozwala na masowe pokazy w stylu „Święta wiosny” Stravinsky’ego czy „Bolera” Ravela, jakie wystawiał Morris Bejart. W domyśle tkwi jednak podobna skala inscenizacji ruchu i tego rodzaju natężenie emocji. Na scenie Teatru Academia nie obejrzymy piruetów ani klasycznych pas de deux… Komu jest to potrzebne, może napawać się klasyką oglądając popisy tancerzy Baletu Narodowego na scenie Teatru Wielkiego. Praski spektakl prezentuje off- owy nurt wyzwolonego z okowów konwencji tańca bliższego raczej Isadorze Duncan, niż Mai Plisieckiej . Zaprezentowany spektakl baletowy potwierdza coraz głośniej powtarzaną tezę o nieodwracalnych zmianach w teatrze tańca i we wszystkich odmianach teatru. Na świecie to już się dokonało, a w Polsce obserwujemy odwrót od wielkich scen, których jest coraz mniej. Przyroda nie znosi próżni, więc w miejsce dotowanych do tej pory państwowych instytucji kulturalnych, jak grzyby po deszczu, pojawiają się tak nowatorskie grupy, jak Teatr Academia. Działają one na otoczenie, jak ożywcze, pączkujące drożdże.

Nie podejmuję się opisu poszczególnych partii ekscytującego widowiska mając jeszcze świeżo w pamięci głośno wyrażane pretensje tancerzy skierowane podczas Kongresu Tańca do krytyków. Artyści powiedzieli wówczas, że opisują oni kroki i figury, natomiast istota ich sztuki tkwi daleko poza tymi fachowymi terminami i słowami. Skoro tak mówią, mają istotny powód wątpić w sens zastępowania spektaklu jego szczątkowym opisem. Trudno ująć to wyjątkowe zjawisko w konkretny zestaw pojęć i oddać fenomen tańca na piśmie. Prawda jest w bezpośrednim styku tańczących na scenie postaci i obserwujących to widzów. Wyrażają swój zachwyt oklaskami, albo głosują nogami opuszczając widownię.

Na scenie Teatru Academia wszyscy pozostali cierpliwie do końca, a tancerze oddali część oklasków obecnym na Sali twórcom spektaklu. Tym bardzo miłym gestem skończyło się przedstawienie choć muzyka towarzyszyła nam jeszcze długo niosąc się echem po schodach prowadzących w dół na ulicę 11 listopada. Zapamiętajcie ten adres , bo naprawdę warto.

Wróć
Góra Facebook
Drukuj

TWOIM ZDANIEM

Taka Warszawa w obiektywie J. Urbaniaka

a_to_polska_wlasnie.png
taka-warszawa-3.jpgtaka-warszawa-9.jpga-p-3-97.jpg

Album Jacka Frankowskiego

album_frankowskiego.png
pociagiem_nad_morze_kacik.jpg

... nie tylko od święta

569919bf7f9df39147c695e68d915148.jpg

Giżycki Fotoplastykon

fotoplastykon3_330.png
  0225809057_330.jpg

Rogale marcińskie

rogale_marcinskie_szpar  
Rogal świętomarciński - rogal z nadzieniem z białego maku tradycyjnie przygotowywany w

www.Giżycko-Lötzen.pl

gizycko_lotzen330.jpg

Pokochaj Lubuskie

lubuskie_330_m.jpg

Flagi i

baner_manufakturaflag.pl_330.png

A TO POLSKA WŁAŚNIE...(2)

obiektywem_lapinski_win2.jpga1046208.jpg

Efekt Φ

laterna_nowa.jpg
03kamera_100.jpgNowa wystawa w Muzeum Historii Fotografii  4 grudnia 2013 – 30 marca...
Redakcja - Kontakt - Napisali o nas - Nasze bannery
Copyright © 2002-2020 Wydawnictwo Internetowe Album PolskiWydawnictwo Internetowe ONPowered by Powered by DV
Wszystkie prawa zastrzeżone.