Kiedy widzisz dobrego człowieka staraj się go naśladować. Kiedy widzisz złego człowieka zastanów się nad samym sobą.

Konfucjusz
Polska zawsze blisko
Czwartek, 23.03.2017 r.
Imieniny: Feliksa i Pelagii

Polska na skróty


Wró?Strona g?ówna Drukuj

W Stronę Obrazu: Fotografia w Europie Środkowej

Katarzyna Marko 2012-10-21
laterna_nowa.jpg
petergemes1995_100.jpg Muzeum Historii Fotografii ma przyjemność zaprosić do uczestnictwa w cyklu wydarzeń kulturalnych z bogatego kalendarium międzynarodowego projektu „W Stronę Obrazu – Fotografia w Europie Środkowej" Projekt ten to nie pierwsza wspólna inicjatywa Muzeum oraz Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Tym razem do współpracy zostało zaproszonych jeszcze siedmiu innych Partnerów, a wśród nich uczelnie wyższe z Bratysławy, Budapesztu i Pragi.

Projekt jest współfinansowany ze środków Funduszu Wyszehradzkiego. O samym Funduszu można znaleźć informacje na: http://visegradfund.org. Obok dwudniowej sesji naukowej oraz następującej po niej debaty, zaplanowanych jest 8 wystaw, warsztaty artystyczne i inne wydarzenia towarzyszące. Szacuje się, że weźmie w nich udział około 100 artystów, naukowców, pedagogów, studentów i animatorów sztuki z krajów V4.

Założeniem Projektu jest szukanie odpowiedzi na szereg pytań związanych z fotografią twórców z Europy Środkowej, m.in.: czy jest ona zjawiskiem odrębnym w skali europejskiej i światowej? Jaki wpływ na twórców z krajów V4 ma tradycja modernistyczna? Na ile i jak zmieniło się pojęcie eksperymentu fotograficznego od czasów modernizmu, a także, czy idee awangardowe są obecne w programach nauczania fotografii w uczelniach Europy Środkowej?

Większość wydarzeń Projektu odbędzie się w Krakowie. Rezultaty tej międzynarodowej wymiany artystycznej już do obejrzenia w październiku b.r. Cały cykl otwierają wystawy zaplanowane na 22 X. Z pełnym kalendarium można zapoznać się na stronie: towardstheimage.eu. Organizatorzy serdecznie zapraszają przedstawicieli środowisk artystycznych, naukowych i akademickich krajów Europy środkowej, a w szczególności ludzi młodych; studentów, debiutujących artystów, naukowców oraz animatorów kultury do uczestniczenia w Projekcie.

Péter Gémes. Etiudy fotograficzne 1981-1992 | 24.10-02.12.2012 Otwarcie wystawy: 23.10.2012 godz. 18.00 Kurator: Stanisław Zbigniew Kamieński

Péter Gémes urodził się w Budapeszcie 11 kwietnia 1951 r. Od 1972 do 1976 r. studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie na Wydziale Grafiki; jego profesorem malarstwa był Stanisław Poznański. Dyplom z wyróżnieniem uzyskał w pracowni litografii prof. Mariana Rojewskiego. W latach 1977-78 jako stypendysta węgierskiego Ministerstwa Kultury odbywał w ASP w Warszawie staż podyplomowy w pracowni litografii.

Na Węgry powrócił w 1980 r. i wstąpił do Studia Młodych Artystów Plastyków. Od 1976 r. był członkiem Węgierskiej Fundacji Artystycznej, a od 1992 r. też Związku Artystów Grafików. W latach 1984-87 otrzymywał stypendium Derkovitsa. Od 1989 r. był adiunktem Wydziału Studiów Wizualnych Wyższej Szkoły Rzemiosła Artystycznego w Budapeszcie.

W 1989 r. na XV Ogólnokrajowym Biennale Grafiki w Miszkolcu dostał I nagrodę w konkursie „In memoriam Béla Kondor”. W 1990 r. otrzymał dwumiesięczne stypendium na pobyt w Rzymie, fundowane przez węgierskie Ministerstwo Kultury. W 1992 r. otrzymał nagrodę na Międzynarodowym Biennale w Kairze. W 1994 otrzymał Nagrodę Mihály a Munkacsyego.W 1986 r. otrzymał odznakę Zasłużony dla Kultury Polskiej.
Zmarł 22 października 1996 r.

________________________________________

„… Na początku lat 80-tych Peter Gemes wybrał ostatecznie swój plastyczny język, oglądając prace Piotra nie myśli się o nich jako o fotografiach, choć zostały zarejestrowane na kliszach fotograficznych i wykonane na fotograficznym papierze lub płótnie pod powiększalnikiem. Ten język wypowiedzi artystycznej przy użyciu aparatu do robienia zdjęć był mu zawsze bliski, wcześniej jednak traktował fotografię jako materiał pomocniczy do właściwych działań. Na pewno, wykonując samemu odbitki w ciemni, oglądał wielokrotnie zdjęcia prześwietlone i niedoświetlone; te zepsute fotografie stawały się przez to lub dzięki temu odrealnione; najbliższe osoby na takich odbitkach zamieniały się w nieznane postaci - prawdziwe, pełne życia, a jednak anonimowe. Te przypadkowe doświadczenia skłoniły artystę do szeregu eksperymentów, w wyniku których wypracował własną metodę postępowania. Fotografował siebie i swoich bliskich - żonę i dzieci w ciemności, oświetlając postacie latarką. Długi czas naświetlania pozwalał uchwycić na kliszy również ruch i jego fazy, nadawał fotografowanym ludzkim kształtom naturalną miękkość. Gemes znalazł sposób mówienia o sobie, sprawach, które go dotyczyły i poruszały, nadając im charakter i rysy klasyczne, uniwersalne."

(Fragment tekstu St. Zbigniewa Kamieńskiego z katalogu „Peter Gemes: Malarstwo, grafika, fotografia. Prace z radomskich kolekcji”, wydanego przez Muzeum Sztuki Współczesnej w Radomiu w 1998 r.)

________________________________________

Wystawa organizowana w ramach 1 edycji wyszehradzkiego programu wymiany artystyczno-naukowej "W stronę obrazu. Fotografia w Europie Środkowej"
Strona programu: www.towardstheimage.eu

________________________________________

Andrzej Pawłowski. Genesis | 24.10-03.12.2012
Otwarcie wystawy: 23.10.2012 g.18.00
Kurator: Marek Janczyk


Andrzej Pawłowski urodził się w 1925 roku w Wadowicach. Studia artystyczne rozpoczął w 1945 r. i jeszcze jako student podjął pracę na Wydziale Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.
W roku 1963 zorganizował przy krakowskiej ASP pierwszą w Polsce placówkę kształcącą w zakresie wzornictwa przemysłowego - Wydział Form Przemysłowych, którym kierował do roku 1970 i ponownie w latach 1981 -86.

Dorobek artystyczny Andrzeja Pawłowskiego obejmuje m.in.: cykle fotogramów Luxogramy (1954); kineformy (premiera 1957); rzeźby z cyklu Manekiny (1964); cykle obrazów Powierzchnie naturalnie ukształtowane (1965-66); płaskorzeźby Szkielety (1971, 1978) oraz ostatnie cykle fotogramów Discovery (1984) i Epitafia II (1984).Andrzej Pawłowski był członkiem-założycielem Stowarzyszenia Artystycznego Grupa Krakowska (1957), należał do ZPAP oraz ZPAF. Zmarł w 1986 roku.

________________________________________

Interpretacji fotograficznego projektu ostatecznie zatytułowanego Genesis (1967) dokonywać można na wiele sposobów, bynajmniej nie wykluczających dalszych poszukiwań. Jedna z możliwości refleksji nad wspomnianym cyklem wiąże się z jego zestawieniem z innymi pracami Andrzeja Pawłowskiego wykonanymi w technice fotochemicznej, jak Omamy (1962-1963) czy Epitafia II (1984). Mówiąc najkrócej, materię wszystkich wymienionych projektów współtworzy ślad obecności ciała i użycie fotograficznej techniki jako narzędzia jego zapisu.

W powyższym kontekście, Genesis jest jednym z zapisów użycia w różnorodny lecz konsekwentny sposób obrazów fragmentów ciała (w tym przypadku dłoni) skomponowanych w sposób, który neutralnemu medium odbierał jego dokumentalną nieomylność i płynące z niej poczucie pewności na rzecz czynnika nieprzewidywalności czy intuicyjnej wieloznaczności. Istotna jest tutaj pełna napięcia relacja powstająca pomiędzy sugestywną cielesnością, a ascetyczną formułą zapisów fizykochemicznych.

Słowo przypisane fotografiom i zespolone z nimi od 1977 r. jest dopisaniem obrazom kolejnych warstw znaczeń, niekoniecznie dla ich tłumaczenia czy usprawiedliwienia, lecz raczej wyrażając kolejny gest artystycznej (a więc i ludzkiej) wolności. Natomiast - to właśnie ciało jest furtką, przez którą otwieramy się na rzeczywistość, której autentyczne, osobiste poznanie dokonuje się w znacznej mierze poprzez naturę oraz jej organiczną i biologiczną strukturę.

Podobnie jak każda wizualizacja projektowa, fotograficzna czy filmowa Andrzeja Pawłowskiego, Genesis jest (tylko i aż) gestem w kierunku poszerzenia środowiska człowieka i jego możliwości dla funkcjonowania w nowoczesnej przestrzeni autonomicznych wyborów.

________________________________________

Wystawa organizowana w ramach 1 edycji wyszehradzkiego programu wymiany artystyczno-naukowej "W stronę obrazu. Fotografia w Europie Środkowej"
Strona programu: www.towardstheimage.eu

diary-pyramid, fot. peter gemes, 1995.jpgfarewell, fot. peter gemes, 1989.jpgghost images i-ii, peter gemes, 1994.jpgi-15. ...by swiecic ziemi fot. andrzej pawlowski, 1967.jpgi-24. niech ziemia wyda istoty zywe fot. andrzej pawlowski, 1967.jpgwhite, fot. peter gemes, 1986.jpg
Wróć
Góra Facebook
Drukuj

TWOIM ZDANIEM

Taka Warszawa w obiektywie J. Urbaniaka

a_to_polska_wlasnie.png
album-3.jpg

Album Jacka Frankowskiego

album_frankowskiego.png
mlynarski.jpg

A TO POLSKA WŁAŚNIE...(2)

obiektywem_lapinski_win2.jpga1275055.jpg

RADIO MAGIAN

czytajac1.jpg
radio_magian_330.jpg

Giżycki Fotoplastykon

fotoplastykon3_330.png
  16090_330.jpg

Flagi i

baner_manufakturaflag.pl_330.png

www.Giżycko-Lötzen.pl

gizycko_lotzen330.jpg

Efekt Φ

laterna_nowa.jpg
03kamera_100.jpgNowa wystawa w Muzeum Historii Fotografii  4 grudnia 2013 – 30 marca...

LICZY SIĘ KAŻDY DAR SERCA

marta_1_330_edyt.jpg
  Redakcja Albumu Polskiego zwraca się do wszystkich czytelników przyjaciół i ludzi dobrej woli z apelem o wsparcie dla Marty Smolińskiej wnuczki naszych przyjaciół.   Jeśli rozliczając swój PIT macie zamiar...

Pokochaj Lubuskie

lubuskie_330_m.jpg
Redakcja - Kontakt - Napisali o nas - Nasze bannery
Copyright © 2002-2017 Wydawnictwo Internetowe Album PolskiWydawnictwo Internetowe ONPowered by Powered by DV
Wszystkie prawa zastrzeżone.